Inspirace (nejen) pro pedagogy

Na této stránce najdete nápady na aktivity s dětmi ve školkách a školách. Pokud máte nápady na další aktivity, budeme moc rády, když nám napíšete. Zároveň nám udělají velkou radost jakékoliv fotky či videa z vašich aktivit s drakem Koronem.

Děkujeme!

Jana Andrésková & Ingrid Dach
autorky omalovánek

Nápady na aktivity pro děti v MŠ a prvních třídách ZŠ

I když jsou omalovánky z doby, kdy začínala karanténa, díky své jednoduchosti a univerzálnosti se dají použít i teď, kdy se podmínky postupně mění. Děti ve školkách a školách se tak mohou zábavnou formou seznámit s aktuálními opatřeními.

Omalovánky vznikly před dvěma měsíci a za tu dobu se dostaly ke spoustě dětí. Máme z toho ohromnou radost! Situace se od té doby změnila, ale protože se některé děti vrátily do školek a škol, je stále potřeba vysvětlovat aktuální opatření. Omalovánky se v tuto chvíli dají skvěle využít právě v dětských kolektivech školek a škol.

Za skvělé nápady a inspiraci pro tuto stránku děkujeme paní učitelce Jarmile Harokové.

Týden s drakem Koronem v MŠ

Autorka aktivit: Jarmila Haroková, učitelka v MŠ Frýdlant nad Ostravicí

„K omalovánkám „Jak porazit draka Korana“ jsem se dostala vlastně náhodou, prostřednictvím své dcery, která hledala materiály ke své diplomové práci a objevila tento skvělý materiál. Bylo to „to pravé ořechové“ pro můj týdenní plán, kterým jsem chtěla reagovat na aktuální dění i znovuotevření naší MŠ v „době koronaviru“.

Chtěla jsem vzniklou situaci srozumitelnou a hravou formou dětem přiblížit a tyto omalovánky přesně splňovaly můj záměr. Děti jsem s příběhem seznámila, shlédly video a v podstatě formou pohádkového příběhu jsme s omalovánkami pracovali celý týden a vhodně je doplňovali a rozšiřovali dalšími aktivitami, procvičovaly hygienická doporučení, včetně nasazování dětské roušky (ochrana rytíře „Roušky“). Každé dítě ve třídě pracovalo s vlastním souborem omalovánek, dětem, které nenastoupily do MŠ jsem je poslala k domácímu tvoření.“

1. Zhotovení plošné loutky (zápich) - drak Koron

  • Vybarvení omalovánky, vystřižení obrázku, podlepení výkresem, nalepení na špejli – procvičení jemné motoriky, pečlivosti při práci, techniky stříhání, nalepování…
  • Matematické představy – procvičení počtu 1–5 (počítáme drakovi hlavy, křídla, nohy...), určování barev, které děti použily při práci
  • Seznámení s dalšími draky „Chřipákem“, „Rýmoušem“, „Neštovičákem“ a „Kýchalem“
  • Pracovní listy – grafomotorické cvičení „Nakresli mýdlovou bublinu kolem bacilu“, poslech písně „Bacil“
  • Pohybová improvizace s loutkou draka Korona podle písně „Vyletěl si pyšný drak“
  • Instalování výstavky „Draků Koronů“ do šatna pro rodiče
  • Odpočinková činnost – hra s barvou – rozfoukávání barvy brčkem „Bacily a viry“

II. Výroba hradu „Zdravíčkov“ z velké krabice

  • Polytechnická výchova – zpracování odpadového materiálu
  • V pracovní skupině se podle zájmu děti střídaly v zadané práci – někdo vystřihoval bránu či okna z papíru, některé děti je lepily na maketu hradu
  • Průběžně další skupina dětí tvořila podobný hrad pomocí tvořítek v pískovišti s kinetickým pískem, který máme k dispozici ve třídě
  • Při pobytu venku jsme na terase domalovali „kameny“ na hradby temperovými barvami

III. Odvážní rytíři „Rouška“, „Rukavička“, „Brejlík“ a „Čistostroj“

  • Hrad jsme doplnili papírovými loutkami z omalovánky (stejný postup výroby jako u draka Korona)
  • Jazykové dovednosti, rozvoj slovní zásoby – vymýšlení jmen rytířů, určování charakterových vlastností postav, popis jejich oděvu – brnění, ochranný štít...
  • Úkol pro děti (matem. představy – přiřazování) – nalepit správně symboly (brýle, rukavice atd.) na štít podle vybraného jména rytíře (procvičení přiřazování), dokreslit či vybarvit symboly (roušku, brýle, rukavice, mýdlo) na postavičky rytířů

IV. Pohybové chvilky a cvičení

  • Pohybová improvizace podle písně „Vyletěl si pyšný drak“
  • Ranní cvičení – loutky rytířů jsem využila k motivaci: Každý rytíř musí být nejen odvážný, ale i obratný...
  • Přirozená cvičení (část RC) s využitím známých písní
  • Pochodová chůze v rytmu, vzpřímené držení těla – píseň „Pochodují vojáci“
  • Skok poskočný stranou – „jedeme na koni“ – píseň „Já mám koně“
  • Rytíře doprovází ho na cestách „věrný přítel pes“ – lezení v podporu dřepmo – píseň „Kočka leze dírou, pes oknem“
  • Na cestách číhá i nebezpečí – „plazíme se jako hadi“ – píseň „Had leze z díry“ – chůze „jako medvěd“ – píseň „Starý medvěd“
  • Taneční improvizace se šátky podle hudby (CD) – „Ples na hradě“ atd.

Výuka cizích jazyků

Díky jazykovým lokalizacím se dají omalovánky dobře využít i při výuce cizích jazyků. Všechny jazykové lokalizace včetně videí najdete na webu coronadragon.com.

Za fotky děkujeme Daniele z @ourlifeinvietnam

Srozumitelný materiál pro děti

(i dospělé) s mentálním postižením

Brzy po publikování omalovánek nás oslovil speciální pedagog Ladislav Baran, který hledal způsob, jak dětem s mentálním postižením vysvětlit situaci kolem Koronaviru a v omalovánkách o draku Koronovi našel to, co hledal. Patří mu velký dík za překlad omalovánek do němčiny.

„Omalovánky o drakovi Korona jsou skvělým dílem, který potěší nejen děti, ale i rodiče a učitele. Jsem speciální pedagog pracující v Rakousku a v rámci přípravy materiálů pro děti jsem hledal způsob, který by i dětem s mentálním postižením dobře a jasně vysvětlil problematiku Koronaviru. Omalovánky mě upoutaly na první pohled nápaditým grafickým zpracováním. Po přečtení textu jsem věděl, že to je přesně to, co hledám a co potřebuji předat rodičům, kteří se potýkají s problémem, jak dětem jasně a srozumitelně vysvětlit, co se momentálně kolem nás děje. Jsem velmi vděčný autorkám, že mají omalovánky i další jazykové verze. Velmi za ně děkuji i jménem německy mluvících dětí a rodičů a přeji mnoho úspěchů při další tvorbě.“
Ladislav Baranspeciální pedagog

Podívejte se na video malého Kevina, který zatočil s Koronem a svůj příběh vypráví ve znakovém jazyce.

Za zprostředkování omalovánek dětem se sluchovým postižením děkujeme organizaci Tamtam – centrum pro dětský sluch, které natočilo videopohádku s tlumočením do znakové řeči.

Video z online školky MŠ Sluníčko >>

Přehráním videa souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů YouTube.

Zjistit vícePovolit video

Máte také nápad, jak by se omalovánky daly využít?

Podělte se i vy o to, jak s omalovánkami pracujete! Pošlete nám své postřehy, nápady nebo fotky na info@drakkoron.cz.