Inspirace (nejen) pro pedagogy
Na této stránce najdete nápady na aktivity s dětmi ve školkách a školách. Pokud máte nápady na další aktivity, budeme moc rády, když nám napíšete. Zároveň nám udělají velkou radost jakékoliv fotky či videa z vašich aktivit s drakem Koronem.
Děkujeme!
Jana Andrésková & Ingrid Dach
autorky omalovánek
Nápady na aktivity pro děti v MŠ a prvních třídách ZŠ
I když jsou omalovánky z doby, kdy začínala karanténa, díky své jednoduchosti a univerzálnosti se dají použít i teď, kdy se podmínky postupně mění. Děti ve školkách a školách se tak mohou zábavnou formou seznámit s aktuálními opatřeními.
Omalovánky vznikly před dvěma měsíci a za tu dobu se dostaly ke spoustě dětí. Máme z toho ohromnou radost! Situace se od té doby změnila, ale protože se některé děti vrátily do školek a škol, je stále potřeba vysvětlovat aktuální opatření. Omalovánky se v tuto chvíli dají skvěle využít právě v dětských kolektivech školek a škol.
Za skvělé nápady a inspiraci pro tuto stránku děkujeme paní učitelce Jarmile Harokové.
Plošná loutka (zápich) draka Korona
- Vybarvení omalovánky, podlepení výkresu, nalepení na špejli – procvičení jemné motoriky, pečlivosti při práci, techniky stříhání, nalepování...
Výroba hradu „Zdravíčkov“ z velké krabice
- Polytechnická výchova – zpracování odpadového materiálu
- V pracovní skupině se podle zájmu děti střídaly v zadané práci – někdo vystřihoval okna z papíru, některé děti je lepily na maketu hradu, při pobytu venku jsme na terase domalovali „kameny“ na hradby.
- Hrad jsme doplnili papírovými loutkami – odvážnými rytíři „Rouškou“, „Rukavičkou“, „Brejlíkem“ a „Čistostrojem“, které jsme zhotovili předchozí den. Na štít jim děti nalepily správné symboly (brýle, rukavice atd.).
- Průběžně další skupina dětí tvořila podobný hrad pomocí tvořítek v pískovišti s kinetickým pískem, který máme k dispozici ve třídě.
Pohybová improvizace podle písně "Vyletěl si pyšný drak"
- Procvičení hrubé motoriky, obratnosti, fantazie, představivosti…), procvičení znalosti barev (zvolené barvy v omalovánce), počtu 1–5 (křídla, nohy, hlavy draka atd.), vytvoření výstavky v šatně pro rodiče.
- V dalších dnech navážeme „Objevy 5 silných zbraní“+ vhodnými doplňkovými činnostmi. Celý týden budeme s materiálem pracovat a využívat loutku draka Korona.
Pohybová improvizace obratného rytíře
- Loutky rytířů jsem využila jako motivaci k pohybové improvizaci – každý rytíř musí být nejen odvážný, ale i obratný...
- Přirozená cvičení: skok poskočný stranou – „jedeme na koni“.
- Rytíře doprovází ho na cestách věrný přítel pes – lezení v podporu dřepmo.
- Na cestách číhá i nebezpečí – plazíme se jako hadi, chůze jako medvěd atd.
Autorkou aktivit je Jarmila Haroková, učitelka v MŠ Frýdlant nad Ostravicí
Za fotky děkujeme Daniele z @ourlifeinvietnam
Výuka cizích jazyků
Díky jazykovým lokalizacím se dají omalovánky dobře využít i při výuce cizích jazyků. Všechny jazykové lokalizace včetně videí najdete na webu coronadragon.com.
Srozumitelný materiál pro děti
(i dospělé) s mentálním postižením
Brzy po publikování omalovánek nás oslovil speciální pedagog Ladislav Baran, který hledal způsob, jak dětem s mentálním postižením vysvětlit situaci kolem Koronaviru a v omalovánkách o draku Koronovi našel to, co hledal. Patří mu velký dík za překlad omalovánek do němčiny.
„Omalovánky o drakovi Korona jsou skvělým dílem, který potěší nejen děti, ale i rodiče a učitele. Jsem speciální pedagog pracující v Rakousku a v rámci přípravy materiálů pro děti jsem hledal způsob, který by i dětem s mentálním postižením dobře a jasně vysvětlil problematiku Koronaviru. Omalovánky mě upoutaly na první pohled nápaditým grafickým zpracováním. Po přečtení textu jsem věděl, že to je přesně to, co hledám a co potřebuji předat rodičům, kteří se potýkají s problémem, jak dětem jasně a srozumitelně vysvětlit, co se momentálně kolem nás děje. Jsem velmi vděčný autorkám, že mají omalovánky i další jazykové verze. Velmi za ně děkuji i jménem německy mluvících dětí a rodičů a přeji mnoho úspěchů při další tvorbě.“
Podívejte se na video malého Kevina, který zatočil s Koronem a svůj příběh vypráví ve znakovém jazyce.
Za zprostředkování omalovánek dětem se sluchovým postižením děkujeme organizaci Tamtam – centrum pro dětský sluch, které natočilo videopohádku s tlumočením do znakové řeči.
Máte také nápad, jak by se omalovánky daly využít?
Podělte se i vy o to, jak s omalovánkami pracujete! Pošlete nám své postřehy, nápady nebo fotky na info@drakkoron.cz.